دسته بندی نشده

لیست لوازم و تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

ابزار دندانپزشکی

تهیه لوازم و تجهیزات مصرفی دندانپزشکی یکی از اولین گام ها در افتتاح یک کلینیک دندانپزشکی بوده و از جمله دغدغه هایی است که غالب دندانپزشکان و سایر پزشکان در زمینه کاری خود دارند. از آنجایی که تجهیزات دندانپزشکی همچون دستیاری باهوش در کنار هر دندانپزشکی می باشد و در واقع عصای دست آن ها برای انجام جراحی ها و عملیات های مختلف دندانپزشکی به شمار می روند، در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع تجهیزات دندانپزشکی آشنا ساخته و کارکرد هر یک را برایتان به طور خلاصه توضیح دهیم.

تجهیزات مصرفی در دندانپزشکی

امروزه با پیشرفت درمان های دندانپزشکی بیش از پیش شاهد اهمیت استفاده از تجهیزات دندانپزشکی می باشیم، به طوری که بخش اعظم تخصص دندانپزشکی که شامل مواردی نظیر تشخیص بیماری، تعویض دندان ها، برداشتن ریشه ها، تراشیدن دندان به منظور قالب گذاری و … ، می باشد، با کمک این ابزار ها قابل انجام می گردد. ابزارهای مصرفی دندانپزشکی، ابزار هایی هستند که متخصصان دندانپزشکی با بکارگیری آن ها قادرند عملیات های مختلف زیبایی و درمانی دندان با موفقیت کامل به انجام برسانند. این تجهیزات مصرفی شامل ابزارهایی جهت بررسی و تشخیص بیماری، تنظیم وضع دهان و دندان، معالجه بیماری دندان ها، ترمیم و یا حذف نمودن دندان ها و ساختارهای دهانی اطراف آن می باشند.

مطابق با آیین نامه تجهیزات پزشکی در ایران، تجهیزات پزشکی به هرگونه وسایل، ابزار، ماشین آلات، وسایل کاشتنی و مواد گفته می‌ شود که عموما به منظور درمان، تشخیص، پیشگیری یا کاهش بیماری و یا تمیز کننده و استریل کننده وسایل مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به این موضوع واضح است که لیست تجهیزات مصرفی دندانپزشکی شامل انواع مختلفی بوده که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

دسته بندی تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

استفاده از تجهیزات مدرن و با کیفیت در دندانپزشکی تاثیر بسزایی در تسریع و تسهیل کار بیمار و متخصص دندانپزشک دارد. این تجهیزات به طور کلی در 9 دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:

اینسترومنت

دستگاه ها و تجهیزات

یونیت

اندودانتیکس

قطعات

مواد مورد نیاز برای ترمیم و پروتزهای دندانی

وسایل مورد نیاز در جراحی دندان

مواد مصرفی عمومی

وسایل و لوازم بهداشتی دهان و دندان

تمام این دسته بندی ها خود شامل وسایل مختلفی می شود. باید بدانید که هر کدام از این تجهیزات در رابطه با کنترل عفونت، انجام جراحی های عملیاتی، معالجه بیماران و ارائه خدمات درمانی نقشی بسیار مهم و کلیدی را بر عهده دارند.

برای خرید دندان مصنوعی بتا استار از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

انواع تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با رایج ترین ابزار های دندانپزشکی آشنا سازیم که عبارتند از:

آینه دهان و انبرک از انواع تجهیزات دندانپزشکی

از جمله متداول ترین ابزار ها و تجهیزات مصرفی دندانپزشکی می توان به آینه های دهان اشاره نمود که با وجود سادگی، برای درک بهتر وضعیت دندان ها بسیار موثر می باشند. آینه های دهان، وسایلی با ابعاد کوچک هستند و به دندانپزشک این امکان را می دهند که :

وضعیت دندان ها را با استفاده از آینه مورد نظر مشاهده نمایند ، ضمن اینکه در قسمت هایی که به سختی می توان دسترسی داشت، بسیار کاربردی هستند.

با کمک این ابزار ،بررسی پوسیدگی و مشکلات دهان به راحتی قابل انجام بوده و دیگر نیاز به جابه جایی زبان و یا دخالت دست برای مشاهده بهتر دندان ها نمی باشد.

انبرک یا کاوشگر دندان که شاید از نظر ظاهری برای برخی افراد ترسناک بنظر برسد، اما می تواند برای یافتن علائم حفره یا بیماری های لثه مفید باشد. این ابزار دارای یک دسته بلند و قلاب تیزی در قسمت بالای خود بوده و کاربرد آن مربوط به تراشیدن پلاک های روی دندان و جرم ها می باشد.

جهت خرید مایع آکریل ایوکلار از سایت توثکالا کلیک کنید.

مهم ترین تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

اسکالر و مکنده بزاق (تجهیزات ساکشن)

اسکالر و مکنده دو ابزار کاربردی دیگر در لیست تجهیزات مصرفی دندانپزشکی می باشند.

از اسکالر عموما جهت حذف پلاک ها و جرم های در حجم بالا از دندان ها استفاده می شود. این ابزار دندانپزشکی برخلاف انبرک (که برای جرم های در حجم کم بکار گرفته می شود) در فرآیند جرم گیری عملکردی بسیار مناسب از خود نشان می دهد. توجه داشته باشید که همواره مسواک زدن و نخ دندان نمی تواند راهکاری برای پاک کردن کامل جرم ها از دندان باشد.

در رابطه با کارکرد تجهیزات ساکشن نیز باید بگوییم که با استفاده از این ابزار می توان بزاق دهان را به طور کامل خالی نمود ؛ در واقع این وسیله با اتصال به یک دستگاه مکش، آب دهان را جمع کرده و این امر به دندانپزشک کمک می کند تا فعالیت خود را راحت تر انجام دهد.

انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی

دریل، سرنگ دندان و قالب ها

دریل، سرنگ دندان و قالب ها از جمله پرکاربرد ترین لوازم مصرفی در دندانپزشکی می باشند که به ترتیب :

در دندانپزشکی برای ایجاد حفره در دندان ها از دریل ها بهره می گیرند. دریل ها، ابزارآلاتی منحصر به فرد می باشند که قادر به چرخش با سرعتی معادل ۲۵۰ هزار دور در دقیقه هستند. این مورد سبب گردیده تا دریل ها در عملیات های عصب کشی و تراش دادن دندان ها، کارکردی سودمند از خود ارائه دهند.

سرنگ ها از دیگر انواع تجهیزات مصرفی دندانپزشکی هستند که برای بی حس کردن دندان ها در زیر دهان بکار گرفته می شوند. این ابزار دارای ساختاری بلندتر از سرنگ ها و سوزن های معمولی بوده و با استفاده از آن می توان به خوبی مواد بی حسی را به بخش های مختلف دهان و دندان ها تزریق نمود. پس از این کار است که دندانپزشک می تواند کار خود را برای درمان دندان های بیمار آغاز کند.

در درمان روکش دندان یا محافظ آن از قالب ها بهره می گیرند. قالب ها از فریم های نرمی تشکیل شده که می تواند بر روی دهان و دندان قرار بگیرند. این تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند که فرم کامل دندان های بیمار را در آورده و سپس برای تهیه روکش به مراکز مربوطه فرستاده می شوند.

برای خرید آکریل آکروسان آبی از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

در ادامه به چند مورد دیگر از تجهیزات مصرفی دندانپزشکی می پردازیم :

فورسپس ( Forceps ) : ابزار های حساسی که عموما جهت جداسازی بافت ها، نگهداشتن بافت ها کنار هم، بخیه زدن و انتقال اشیا کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

انبردست: در بسیاری از درمان های دندانپزشکی از قبیل ارتودنسی، قطع سیم، رولپلاک و خم کردن قلاب ها و .. ، انبردست ها نقش دارند؛ افزون بر اینکه از این وسیله می توان برای برش موادی مانند گچ نیز بهره گرفت.

میکروموتورها: کاربرد این نوع تجهیزات مصرفی دندانپزشکی را معمولا در درمان بافت های دندانی که به صورت نیمه کاره هستند، شاهد می باشیم.

Apex Locators: از آنجایی که نمی‌توان با چشم انتهای ریشه دندان را مشاهده کرد، لذا در درمان دندانپزشکی آندو از دستگاه اپکس لوکیتور برای اندازه گیری دقیق طول کانال ریشه استفاده می شود.

برای خرید دندان مصنوعی ایده آل ماکو از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

دیگر تجهیزات مصرفی دندانپزشکی

از جمله دیگر تجهیزات مصرفی دندانپزشکی عبارتند از:

فرز توربین و آنگل

اسید اچ

باندینگ

انواع مختلف ماسک و دستکش های مخصوص دندانپزشکی

سرنگ های شستشو و تزریق

مایع ضدعفونی برای سطوح و مایع ضدعفونی ابزار

روکش موقت

آکریل و مواد قالبگیری

شیلد های محافظ و عینک ها

پیشبند، پک های استریل، روکش یونیت، گاز و رول پنبه

میکروبراش

تیغ جراحی

خون بند

سرساکشن ها و پوآر ها

دوربین داخل دهانی

فروشگاه اینترنتی توثکالا

شما ‌می‌توانید تمامی محصولات و قیمت‌های آن‌ها در سایت توثکالا مشاهده بفرمائید. در صورت نیاز برای ارتباط بیشتر یا آشنایی با فرایند خرید، می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۳۴۱۲۸۵۴ از کارشناسان با تجربه ما در توثکالا راهنمایی و مشاوره بخواهید. همچنین از طریق واتساپ توثکالا و اینستاگرام توثکالا هم ما در خدمت شما هستیم.

بازگشت به لیست