دسته بندی نشده

آشنایی با ساکشن مرکزی دندانپزشکی

ساکشن مرکزی دندانپزشکی

ساکشن مرکزی دندانپزشکی چییست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله به دنبال این هستیم که در مورد ساکشن مرکزی دندانپزشکی اطلاعاتی را ارائه بدهیم. یکی از تجهیزات پرکاربردی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و بدون وجود آن اقداماتی مانند عصب کشی و ترمیم دندان ها ناممکن می شود، ساکشن داندانپزشکی است. این دستگاه در واقع برای تخلیه محتویات موجود در دهان از جمله آب، شکسته های اضافی دندان و مواد پرکننده مورد استفاده قرار می گیرد.

ساکشن مرکزی دندانپزشکی و ساکشن سیار دندانپزشکی

در طبقه بندی که وجود دارد می توان انواع ساکشن های دندانپزشکی را در دوسته ساکشن دندانپزشکی مرکزی و ثابت یا همان ساکشن های قابل حمل قرار داد. در صورتی که نیاز به جراحی سنگین باشد در این صورت از ساکشن های مرکزی استفاده می شود که بهره روی آن ها در قیاس با ساکشن های ثابت زیاد است و در صورت که عمل جراحی مدت زمان زیادی به طول بکشد به بهترین نحو ممکن کارآیی خواهد داشت. در جراحی هایی که نسبتا ساده هستند از ساکشن های سیار و یا قابل حمل استفاده می شود. از مزیت های این نوع از ساکشن ها این است که براحتی امکان حمل آن به قسمت های مختلف مطب وجود دارد در تمامی مطب های دندانپزشکی نیز حداقل یک دستگاه ساکشن سیار، قابل مشاهده است.

ساکشن مرکزی دندانپزشکی

 ساکشن مرکزی دندانپزشکی

انواع مختلفی از ساکشن های دندانپزشکی وجود دارند که در این میان ساکشن مرکزی دندانپزشکی جدیدترین و بروز ترین آن ها به حساب می آید. در صورتی که بخواهیم انواع ساکشن مرکزی دندانپزشکی را دسته بندی کنیم می توانیم به دو نوع مرطوب و خشک اشاره داشته باشیم. برای استفاده هر دو این دستگاه به موتور مکنده با قدرت بسیار بالا نیاز است. ساکشن هایی که از دیرباز در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گرفتند شامل ساکشن های آبی، جراحی و برقی بودند که در ساکشن مرکزی دندانپزشی مشکل مربوط به آن ها برطرف شده است. به طور کلی انواع ساکشن مرکزی دندانپزشی را به دو دسته خشک و مرطوب تقسیم بندی می کنند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

برای خرید دندان مصنوعی از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

انواع ساکشن مرکزی دندانپزشکی

ساکشن خشک دندانپزشکی

ساکشن دندانپزشکی مرکزی، یکی از انواع ساکشن های مورد استفاده در دندانپزشکی است. برای استفاده از ساکشن خشک دندانپزشکی، از هوا استفاده می شود و مایعات در آن نقشی ندارند. بر این اساس مایعاتی با استفاده از سپراتور خودکاری که در مجاورت یونیت جدا شده و به سمت فاضلاب می رود. از مهم ترین ویژگی های ساکشن دندانپزشکی مرکزی خشک دارد این است که نیاز به تنظیم ارتفاع نصب برای وکیوم نیست و همچنین لوله های ساکشن در شرایط تمیز قرار دارند. در این نوع ساکشن نیاز به وجود یک چاه فاضلاب به منظور خروج مواد و خون آبه است.

برای خرید آکریل آکروسان از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

مزایا و معایب ساکشن مرکزی دندانپزشکی خشک

ساکشن خشک دندانپزشکی دارای یک سری مزایایی است که می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • دستگاه های ساکشن مرکزی خشک، دارای لوله کشی ساده است و نصب آن نیز بسیار منعطف است.
  • همچنین از این نوع از دستگاه ها می توان در طبقات بالا نیز استفاده کرد.

ساکشن خشک البته معایبی نیز دارد که از مهم ترین آن ها می توانیم به موارد ذیل اشاره داشه باشیم:

  • نیاز به جداسازی آب و هوا به همراه جداساز آمالگام وجود دارد که باید نصب آن در یونیت صورت پذیرد.
  • هزینه ای که برای نصب این نوع از ساکشن دریافت می شود برای بیش از 3 یونیت، بالاتر است.

ساکشن مرکزی دندانپزشکی خشک

ساکشن مرطوب دندانپزشکی

یکی دیگر از انواع ساکشن مرکزی دندانپزشکی، ساکشن مرطوب است. بر خلاف ساکشن قبلی که صرفا از هوا برای مکش استفاده می شود در این نوع ساکشن همزمان از هوا و مایعات استفاده می شود و از طریق موتور برای تخلیه آن اقدام می گردد. در این نوع از ساکشن ارتفاع موتور حائز اهمیت است با سطح آن با یونیت یکسان باشد و در واقع در مجاورت موتور نصب گردد. در ساکشن مرکزی مرطوب دندانپزشکی نیز به فاضلاب و همچنین تهویه هوا نیاز وجود دارد. اگر در مطبی قصد استفاده از ساکشن مرطوب وجود داشته باشد باید لوله کشی نوع توکار در حین ساخت مطب و یا روکار بعد از ساخت انجام گرفته شده باشد.

برای خرید دندان مصنوعی بتا دنت از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

مزایا و معایب ساکشن مرطوب دندانپزشکی

استفاده از این نوع سیستم ساکشن مزیت هایی دارد که می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • در قیاس با سیستم مکش خشک در این روش، امکان جداسازی آمالگام مرکزی آسانتر است.
  • عملکرد ساکشن های مرطوب برای استفاده در بیش از 3 یونیت مناسب خواهد بود.

علاوه بر مزایا، ساکشن های نوع مرطوب یکسری معایبی نیز دارند که از مهم ترین آن ها می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • در این روش ساکشن، لوله کشی پیچیده تر می باشد. بر همین اساس در صورتی که تصمیم گرفته باشید که از ساکشن مرطوب استفاده کنید در این صورت باید لوله مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که لوله های ساکشن، قبلا در ساختمان وجود نداشته باشد و یا نوع طراحی آن ها طوری باشد که کارآیی نداشته باشند در این صورت برای نصب مجدد لوله ها باید اقدام کرد.
  • امکان نصب موتور ساکشن برای دستگاه مرکزی دندانپزشکی نوع مرطوب در همان طبقه و یا طبقه پایین تر وجود دارد و در طبقات بالا امکان نصب وجود ندارد.

ساکشن مرکزی دندانپزشکی مرطوب

 علت استفاده از ساکشن ها در دندانپزشکی

ساکشن ها که در چندین نوع مختلف وجود دارند از اجزای جدایی ناپذیر در دندانپزشکی ها محسوب می شود و بدون وجود آنها دندانپزشکان با مشکلات متعددی روبرو می شوند، از مهمترین دلایل استفاده از ساکشن ها در دندانپزشکی می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • زمانی که تزریق بی حسی صورت می شوند مزه تلخی در دهان احساس می شود و همچنین ماندگاری طولاتی ماده بی حس کننده، موجب بی حسی کامل فضای دهان و در موارد موجب ایجاد حالت تهوع می شود که ساکشن ها با شست و شوی دها اثر آن را خنثی می کند.
  • در حین کار مایعات زیادی در دهان جمع می شود که مانع کار دندانپزشک می شود که با ساکشن تخلیه می شود.
  • در هنگام تمیز کردن دندان و پولیش دندان ها با آمالگام خرده های مواد در دهان جمع می شود که با ساکشن مرکزی دندانپزشکی از دهان خارج می شود.
  • در طول برخی از درمان ها خشک بودن فضای دهان از اهمیت برخوردار است. لذا ساکشن مرکزی دندانپزشکی خونابه و آب را از فضای دهان تخلیه می کنند.

برای خرید دندان مصنوعی ایوکلار از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

اهمیت ساکشن مرکزی دندانپزشکی

فروشگاه اینترنتی توثکالا

شما ‌می‌توانید تمامی محصولات و قیمت‌های آن‌ها در سایت توثکالا مشاهده بفرمائید. در صورت نیاز برای ارتباط بیشتر یا آشنایی با فرایند خرید، می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۳۴۱۲۸۵۴ از کارشناسان با تجربه ما در توثکالا راهنمایی و مشاوره بخواهید. همچنین از طریق واتساپ توثکالا و اینستاگرام توثکالا هم ما در خدمت شما هستیم.

بازگشت به لیست