دسته بندی نشده

لیست تجهیزات دندانپزشکی

لیست تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی شامل ابزار آلاتی است که متخصصان دندان پزشک برای ارائه خدمات دندان پزشکی از آنها استفاده می کنند. این تجهیزات شامل ابزار هایی برای معاینه، درمان، ترمیم و برداشتن دندان ها و ساختار های دهانی اطراف آن هستند.

هر ابزاری که توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد دارای هدف و ارزش خاصی است و همچنین برای انجام چندین کار استفاده می شود. برخی از ابزارها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا هیچ چیز دیگری نمی تواند همان کار را به طور موثر انجام دهد. تخصصهای مختلف دندانپزشکی از انواع مختلفی از ابزارها استفاده می کنند در این مقاله قصد داریم به معرفی لیستی از تجهیزات دندانپزشکی عرضه شده در فروشگاه اینترنتی توثکالا بپردازیم.

اهمیت استفاده از تجهیزات دندانپزشکی

مسلم است که بدون داشتن تجهیزات و ملزومات مناسب دندانپزشکی ، یک دندانپزشک نمی تواند با هر بیماری روبرو شود. برای اینکه هر بیمار ترس از دندانپزشکی را کنار بگذارد باید بداند که تمام تجهیزات مورد استفاده از کیفیت بالایی برخوردار هستند. یک دندانپزشک طیف وسیعی از تجهیزات و همچنین ملزومات را در اختیار دارد که باعث می شود عمل وی شکوفا شود.

از جمله مولفه های اصلی داشتن یک عمل دندانپزشکی خوب این است که وی دارای ، جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی است. به همين دليل، هر روز شرکت های وارد کننده و فعال در زمينه توليد انواع تجهيزات پزشکي و دندانپزشکي منطبق با تكنولوژي روز دنيا لوازمي را ارائه کرده و در اختيار متخصص قرار مي دهند. گاهي تجهيزات پيشين هم با قابليت هاي جديد همراه شده اند و راحتي کار را بيشتر کرده اند.

برای خرید آکریل آکروسان آبی از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

اهمیت استفاده از تجهیزات دندانپزشکی

لیست تجهیزات دندانپزشکی عرضه شده در توثکالا

1.یونیت دندانپزشکی

از جمله اصلی ترین تجهیزات موجود در هر کلینیک دندانپزشکی، صندلی بیمار یا یونیت می باشد که بیمار برای شروع درمان باید روی آن بنشیند. با وجود اینکه این صندلی ها در انواع مختلفی تولید می شوند، همه آنها از چند بخش اساسی مشترک تشکیل شده اند که شامل :

  • صندلی دندانپزشکی ( که متشکل از شاسی، پشتی، تشک، زیرسری، زیردستی، سیستم الکتریکی و پنوماتیک یونیت است. )
  • چراغ دندانپزشکی که از ولتاژ DC برخوردار بوده و دارای نوری سرد، سفید و بدون سایه است. وظیفه این چراغ، ایجاد روشنایی مناسب برای عملکرد بهتر و جلوگیری از خستگی مفرط چشم دندانپزشک می باشد.
  • سیستم بهداشتی که شامل کاسه کراشوار و دوش آب لیوان، ساکشن و بزاق کش است: تجهیزات ساکشن زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که پزشک در حال معاینه دهان بیمار است و نیاز به یک فضای خشک دارد. این تجهیزات شامل یک لوله بلند است که به یک دستگاه مکنده متصل است و بزاق را از دهان بیمار خارج می کند. کاسه کراشوار هم همان کاسه‌ای است که در سمت چپ بیمار تعبیه شده است. این کاسه برای تخلیه آب دهان بیمار است. جنس آن به نحوی است که در مقابل مواد مخالف تغییر رنگ نمی‌دهد و معمولا از جنس‌های سرامیکی، چینی و پلاستیکی ساخته می‌شود.
  • کمپرسور : کمپرسور دارای دو مدل است. روغنی و غیر روغنی که هوای آزاد را به یونیت وارد می‌کند
  • تابوره: تابوره صندلی های چرخدار بدون تکیه هستند که در بار ها و همچنین در آزمایشگاه از آن استفاده می شود جهت نشستن دندانپزشک، دستیار دندانپزشک، متخصصین بیهوشی مورد استفاده قرار میگیرد و در اندازه های مختلفی قابل دسترس بوده و دارای قابلیت تنظیم ارتفاع نیز می باشد.
  • میز پزشک یا تابلت که در کنار صندلی دندانپزشک قرار دارد و بر روی این میز یک سری دکمه جهت کنترل یونیت و صندلی وجود دارد.
  • کنترل بلوک: که وظیفه قطع و وصل آب و هوا به تجهیزات دندانپزشکی را بر عهده دارد.
  • جعبه جانبی یونیت: که از جمله مهمترین بخش های یونیت بوده بزاق کش جداکننده، آمالگام و منبع ذخیره آب در آن تعبیه شده است.
  • رگولاتور : برای تنظیم فشار آب و هوا در یک فشار ثابت
  • قطعات دستی هندپیس : قطعات چرخشی هستند که جهت پاکسازی، برش و صیقل دادن دندان ها از آن ها استفاده می شود.

برای خرید آکریل آکروسان قرمز از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

تجهیزات دندانپزشکی

2. آینه دهان

آینه دهانی از دیگر ابزار هایی است که توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار میگیرد تا تصویری از دندان ها در موقعیت هایی که دیدن دندان سخت و یا غیر ممکن است در درون آینه داشته باشند. آنها همچنین برای بازتاب نور بر روی سطوح موردنظر، دیدن غیرمستقیم اعضا ،برای بهبود دسترسی و بینایی مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از شماره های 4 و یا 5 این آینه ها استفاده می‌شود و در صورت نیاز به مشاهده دقیق تر از آینه شماره 2 در دندانپزشکی بهره می گیرند.

3. آنگل دندانپزشکی

آنگل از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از : هد یا سر آنگل دارای کاتریج ، یک ورودی و یک خروجی آب می باشند که در بعضی از انواع آن مجرای آب تعبیه نشده است. پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش است. آنگل از مستقیم ترین و ساده ترین تجهیزات چرخشی است که لازم است روی یک میکروموتور یا ایرموتور قرار بگیرد تا توانایی به حرکت در آوردن فرزی که روی آن ها بسته شده است را داشته باشد.

تجهیزات دندانپزشکی

4. توربین دندانپزشکی

توربین های دندانپزشکی انواع مختلفی عرضه می شود و اساس کار همه ی آنها برشکاری دندان ها جهت برداشتن نسخ و پوسیدگی از روی دندان در حداقل زمان ممکن می باشد. در واقع توربین وسیله ای مانند دریل های صنعتی می باشد که به وسیله ی آنها دندان را سوراخ میکنند یا تراش می دهند.

5. دستگاه جرم گیر

دستگاه جرمگیر دندان یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی میباشد. از دستگاه جرمگیر دندان عموما برای جدا کردن و از بین بردن جرم و پلاک روی دندان و داخل لثه با شکستن جرم دندان استفاده می گردد.

6.فورسپس ( گیره مخصوص کشیدن دندان )

این وسیله، همانند یک انبر، برای نگه داشتن اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواقعی که دندانپزشک نیاز به جا انگشتی برای دقت و ظرافت بالا دارد، از فورسپس استفاده می‌شود. این وسیله از فولاد کربنی ساخته شده و قابلیت استریل شدن در دمای بالا را دارد.

7. فرز ها

فرز دندانپزشکی به قطعاتی مته‌مانند گفته می‌شود که با اتصال به دسته آن، امکان ایجاد برش و تراشکاری در سطح دندان‌ را فراهم می‌کنند. خرید فرز دندانپزشکی یکی از ملزومات اصلی هر دندانپزشکی است که هزینه خریدشان با توجه به کیفیت، شکل، جنس و نوع آنها تعیین می گردد.

برای خرید آکریل آکروسان سبز از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

8.آمالگاماتور

این دستگاه ها نیز یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی پرکاربرد است که در دو نوع کپسولی و پودری و کپسولی ( دوکاره )عرضه شده و وظیفه ای مشابه یک همزن را دارند.

9.لایت کیور

این دستگاه ها در دو مدل هالوژنی و LED  و دو دسته با سیم و بدون سیم(که قابل شارژ شدن است)به فروش می رسند. در بین انواع هالوژنی و LED این دستگاه ، نوع LED آن دارای محبوبیت بیشتری در میان دندانپزشکان است که علت آن را می توان در نکات زیر خلاصه کرد :

  • مزیت LED نسبت به لامپ هالوژن این است که نیازی به خنک کننده نخواهد داشت.
  • مصرف لامپ هالوژن بیشتر از LED بوده و گرما و شدت نور آن نسبت به LED بیشتر است.​

​10. اتوکلاو

اتوکلاو ها، از جمله تجهیزات دندانپزشکی بسیار مهم و کاربردی می باشد، چرا که برای استریل کردن وسایل دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته و در آزمایشات شیمیایی که نیاز به فشار و دمای بالا باشد، نیز می توان از این دستگاه ها بهره گرفت.

برای خرید دندان مصنوعی پرزیدنت از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

آشنایی با لیست تجهیزات دندانپزشکی

11. دوربین داخل دهانی

دندانپزشکان با استفاده از این دوربین می‌توانند تمام عملیاتی که انجام می‌دهند را روی یک مانیتور به بیماران خود نشان داده و در این صورت است که تغییرات قبل و بعد دندان به راحتی قابل مشاهده می گردد.

از جمله دیگر تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده در کلینیک های دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گان جراحی دندانپزشکی : گان جراحی دندانپزشکی اغلب از جنس اپان باند تولید می‌شوند و در تمامی جراحی های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ گان های تولیده شده به رنگ سبز و یا آبی بوده و از خستگی چشم در حین کار جلوگیری می کند.
  • ماسک و دستکش
  • مایع ضدعفونی کننده سطوح و تجهیزات دندانپزشکی
  • روکش موقت
  • آکریل
  • ماده قالبگیری
  • شیلد محافظ
  • اسید اچ
  • پیشبند و روکش مخصوص یونیت
  • پنس، سوند و تیغه برش
  • بلیچینگ
  • باندینگ
  • سرنگ دندان ؛ برای تزریق دارو ها به لثه
  • دریل دندانپزشکی
  • انواع قالب ها برای قالب گیری از فک بالا و پایین
  • اسکالر برای برداشتن جرم و پلاک های دندانی
  • خون بند و سر ساکشن
  • عینک محافظ چشم دندانپزشکی
  • میکروسکوپ و لوپ چشمی دندانپزشکی

برای خرید دندان مصنوعی ایده آل ماکو از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

فروشگاه اینترنتی توثکالا

شما ‌می‌توانید تمامی محصولات و قیمت‌های آن‌ها در سایت توثکالا مشاهده بفرمائید. در صورت نیاز برای ارتباط بیشتر یا آشنایی با فرایند خرید، می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۳۴۱۲۸۵۴ از کارشناسان با تجربه ما در توثکالا راهنمایی و مشاوره بخواهید. همچنین از طریق واتساپ توثکالا و اینستاگرام توثکالا هم ما در خدمت شما هستیم.

بازگشت به لیست