دسته بندی نشده

معرفی انواع مواد قالب گیری در دندان پزشکی

معرفی انواع مواد قالب گیری در دندان پزشکی

در دندانپزشکی از مواد قالبگیری عموما جهت ساخت قالبی کامل از دندانهای بیمار استفاده شده تا بدین وسیله بتوان بافت داخلی دندان را به شکل موثری تشخیص داد؛ در حال حاضر انواع مختلفی از این مواد در بازار موجود می باشد. در سال های اخیر مواد قالب گیری الاستومری با مشخصات منحصر به فرد خود توجه عده کثیری را به خود اختصاص داده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مواد قالبگیری در دندانپزشکی پرداخته و همچنین شما را با نکات ضروری در قالبگیری بیشتر آشنا سازیم.

قالب گیری در دندانپزشکی

قالب گیری دندان و دهان و فک با اهداف مختلفی انجام می شود. قالب گیری دندان از جمله گام های مقدماتی و ضروری برای بسیاری از درمان های دندانپزشکی (نظیر ارتودنسی، لمینت و روکش های دندانی، ساخت پروتز های متحرک و یا بریج دندانپزشکی ) و ساخت ابزارهای ارتودنسی است.

مراقبت از سلامت دندان ها اهمیت زیادی دارد. اما گاهی تصادف یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می شود که دندان دچار آسیب شدید شده و از بین برود. برای جایگزین کردن دندان از دست رفته یا نجات آن حتی در شرایط سخت (عصب کشی) از روش هایی مانند بریج، روکش دندان و ایمپلنت استفاده می شود. برای اطمینان از تطابق روکش دندان، بریج و دیگر روش های جایگزینی دندان با وضعیت دندان ها و فک، از دندان بیمار قالب گیری می شود. قالب گیری دندان باعث ایجاد مدل دقیقی از دهان و دندان شما می شود و دندان ساخته شده دقیقا مشابه مدل طبیعی آن ساخته خواهد شد. قالب گیری صحیح باعث می شود که دندان ساخته شده بافت نرم و حساس دهان را در داخل گونه و لثه آزار ندهد و موجب فرسایش سایر دندان ها نشود.

در پروسه قالب گیری از مواد مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای خصوصیات متفاوتی بوده و با توجه به مقاومت مورد نیاز انتخاب می گردند. برای نمونه پلی سولفید ( یکی از انواع مواد قالبگیری ) ماده ای سخت بوده که دارای زمان میکس 1 دقیقه و 20 دقیقه setting time می باشد. کارشناسان ساخت کست ها ( سازه های گچی تشخیصی ) این زمانبندی را هم در کنار مقاومت مورد نیاز در انتخاب مواد قالبگیری دندانپزشکی مد نظر قرار میدهند.

به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم؛ از قالبگیری در دندانپزشکی به منظور ایجاد یک مدل برای تشخیص شرایط دهان بیمار، ساختن یک تری اختصاصی، کراون موقت و یا برای تکنسین های لابراتوار ، جهت ساختن یک کست از فک بیمار گرفته می شود.

برای خرید دندان مصنوعی ایده آل ماکو از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

مواد قالب گیری در دندانپزشکی

چرا قالب گیری دندان انجام می شود؟

قالب گیری دندان یکی از گام های اصلی برای دریافت روکش و بریج دندان برای اصلاح و درمان دندان شکسته، عصب کشی شده یا ترک خورده است. در بسیاری از موارد، این روش تنها برای درمان یک دندان انجام می شود.

زمانی که قالب گیری دندان انجام می شود، دندانپزشک می تواند یک روکش یا بریج موقت بسازد تا به خوبی روی ساختار دندان حامی قرار گیرد و به خوبی با دندان مخالف تطبیق داشته باشد. هیچ دو دندانی کاملا شبیه به هم نیستند. بنابراین، نتایج همیشه فردی خواهد بود.

چرا قالب گیری دندان انجام می شود؟

مواد قالب گیری در دندانپزشکی

در دندانپزشکی از مواد قالب گیری مختلفی استفاده می شود که مهمترین آنها شامل پلی اتر، پلی سولفید، سیلیکون افزایشی، سیلیکون غیر افزایشی یا تراکمی، می باشند.

در انتخاب هر یک از این مواد، فاکتور های متعددی دخیل است، ولی عاملی که به صورت مشترک در همه موارد مد نظر قرار می گیرد ، زمان میکس مواد قالب گیری می باشد، به این صورت که هر چه زمان مخلوط کردن مواد قالب گیری بیشتر و طولانی تر باشد، احتمال وارفتگی مواد بیشتر خواهد بود.

پس از انتخاب ماده قالب گیری ، برای تشکیل قالب لازم است که نکاتی را مد نظر قرار داد. برای مثال نسبت آب به پودر باید بگونه ای باشد که موجب شکل گیری و سفت شدن سریع مواد شود. از جمله عوامل دیگری که در زمان set شدن مواد قالب گیری موثر است می توان به رطوبت هوا، دمای آب بکار رفته و نوع گچ انتخابی اشاره کرد.

جالب است بدانید که مواد قالب گیری کیفیت خاصی دارند که به دندانپزشک امکان ثبت دقیق ترین جزئیات را از دندان و بافت اطراف می دهد.

عمل قالبگیری به دو صورت قابل انجام می باشد. در حالت ابتدایی قالبگیری نگاره منفی از دندان و بافت های اطراف آن می باشد و نگاره مثبت را هم می توان با استفاده از گچ ریخته گری از دندان و بافت های اطراف آن بدست آورد، در دندانپزشکی این مدل را با عنوان کست ( cast ) می شناسند.

جهت خرید آکریل آکروسان از سایت توثکالا بهترین سایت خرید و فروش مواد اولیه دندانپزشکی خرید کنید.

 

مواد قالب گیری در دندانپزشکی

انواع قالبگیری

پس از انتخاب نوع ماده قالب گیری ، به سراغ فرایند قالب گیری می رویم که خود شامل دو مرحله می باشد:

  •  قالبگیری اولیه: که برای تشخیص مدل و سابقه درمان، ارتودنسی، روکش موقت، تری های اختصاصی، مدل تشخیص توسط دندانپزشک بکار گرفته می شود.
  •  قالب گیری نهایی: در این مرحله که جزییات بافت دندان به طور کامل قابل مشاهده میباشد، تکنسین لابراتوار قادر خواهد بود اقدامات مربوطه را با توجه به نتایج مشخص شده به انجام برساند.

قالب بدست آمده را به عنوان یک سازه گچی تشخیصی در نظر میگیرند که عموما در دو نوع موجود می باشد. این دو مدل عبارتند از :

  • مدل گچی: در مواقعی که مقاومت و ابعاد سازه تشخیصی چندان اهمیت نداشته ، مدل گچی به دلیل تشابه زیاد با محیط داخل دهان، برای تشخیص و کار در لابراتوار گزینه مناسبی به شمار می رود.
  • دنتال استون: دنتال استون نوعی دیگر از گچ می باشد که نسبت به مدل گچی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و زمانی بکار گرفته می شود که دوره تشخیصی زمانبر مطرح باشد یا خود کست برای طراحی و ساخت مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال می توان به مواردی مانند ساخت یک tray اختصاصی یا ایجاد یک کست برای لابراتوار ، اشاره کرد که نیازمند استفاده از این نوع سازه می باشد.

برای خرید دندان مصنوعی بتا دنت از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

انواع مواد قالب گیری

مواد قالب گیری الاستومری در دندانپزشکی

مواد قالب گیری الاستومری (با خاصیت سفت شوندگی خود به خودی) نوع دیگری از مواد قالب گیری در دندانپزشکی می باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بازخورد ها نشان می دهد که این ماده توانسته است به جایگزین مناسبی برای سایر مواد قالب گیری در دندانپزشکی مبدل گردد. امروزه مواد قالبگیری الاستومری هم به صورت کاتالیزور و هم به صورت base در دسترس بوده  و شما می توانید در دو متد، تیوب های خمیری یا سیستم پوتی (کارتریج) ، از آنها در فرایند تزریق بهره ببرید.

مواد قالب گیری الاستومری در دندانپزشکی

نکات مهم برای استفاده مواد قالبگیری در دندانپزشکی

بهره گیری از مواد قالب گیری در دندانپزشکی نیازمند رعایت یک سری قواعد کلی است. از جمله این قواعد لازم است به نسبت آب به پودر بپردازیم که باید به میزانی مشخص و دقیق برای ایجاد خمیر قالبگیری مورد استفاده قرار گیرد. با وجود اینکه گچ و دنتال استون (سنگ دندان) از لحاظ ترکیبی مشابه یکدیگرند، ولی همانطور که در بخش های پیشین گفتیم ساختارهای فیزیکی متفاوتی دارند؛ و به همین دلیل است که میزان پودر و آب ترکیبی باید با توجه به نوع مواد قالب گیری در نظر گرفته شود؛ چرا که این نسبت تاثیر زیادی بر زمان تنظیم و مقاومت مواد قالبگیری دارد.

فروشگاه اینترنتی توثکالا

شما ‌می‌توانید تمامی محصولات و قیمت‌های آن‌ها در سایت توثکالا مشاهده بفرمائید. در صورت نیاز برای ارتباط بیشتر یا آشنایی با فرایند خرید، می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۳۴۱۲۸۵۴ از کارشناسان با تجربه ما در توثکالا راهنمایی و مشاوره بخواهید. همچنین از طریق واتساپ توثکالا و اینستاگرام توثکالا هم ما در خدمت شما هستیم.

بازگشت به لیست