دسته بندی نشده

آشنایی با انواع ابزار دندانپزشکی

ابزار دندانپزشکی

کشیدن دندان ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شاید در مطب دندانپزشک خود  با ابزار دندانپزشکی که روی یک سینی براق قرار دارد برخورد کرده باشید. برخی از مردم این سوال را دارند که دندانپزشک آنها در طول درمان از چه ابزاری استفاده خواهد کرد. در زیر درباره نحوه استفاده از این ابزار دندانپزشکی و روش های کشیدن دندان بیشتر آشنا شوید.

کشیدن دندان

2 نوع کشیدن دندان وجود دارد که در هر کدام از ابزار پزشکی جداگانه ای استفاده می شود:

1) استخراج ساده: کشیدن دندان ساده، روشی است که به وسیله ابزار دندانپزشکی دندان های آسیب دیده را از دهان بیرون می کشند. استخراج ساده برای دندان هایی  که قابل رویت می باشند و به راحتی در دسترس هستند استفاده می شود. دندانپزشکان برای این عمل از بی حسی موضعی استفاده می کنند.این روش نسبتا سریع است و تنها به دو ابزار برای حذف آن نیاز دارد.

2)استخراج جراحی

زمانی که دندان آسیب دیده در دسترس نباشد و نهفته باشد، استخراج جراحی انجام می شود. برای برداشتن دندان نیاز به برشی در بافت همبند دارد. با این حال، کشیدن جراحی طولانی‌ تر است و اغلب به یک جراح دهان نیاز دارد تا آن را انجام دهد. این نوع از کشیدن دندان زمانی که دندان شکسته باشد و یا هنوز از داخل لثه بیرون نیامده باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید دندان مصنوعی بتا دنت از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

 

آشنایی با انواع ابزار دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی چیست؟

ابزار دندانپزشکی جز ابزارهایی هستند که توسط متخصصان دندانپزشکی برای انجام درمان های بهداشتی دهان و دندان استفاده می شود. برای کلینیک های دندانپزشکی داشتن طیف وسیعی از ابزار دندان پزشکی ضروری است تا دندانپزشکان و ارتودنتیست ها بتوانند جراحی دندان با ابزار جراحی دندان را ارائه دهند. علاوه بر این، این ابزار جراحی دندان می تواند دندان ها و ساختارهای اطراف دهان را بررسی، درمان، دستکاری، ترمیم و حذف کند.

ابزار و تجهیزات دندانپزشکی

انواع ابزار دندانپزشکی

  • رول های پنبه ای
  • عامل بی حس کننده موضعی
  • گاز پانسمان
  • سوزن بیهوشی
  • بی حس کننده
  • سرنگ
  • آینه
  • کاوشگر
  • آسانسور کوچک و آسانسور بزرگ
  • آسانسور پریوستئال
  • کورت جراحی
  • فورسپس

کیت ابزار دندانپزشکی

ابزار اولیه جراحی دندان

ابزارهای جراحی متعددی در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود. در هر صورت، ابزارهای زیر برخی از وسایل اولیه هستند که معمولاً می توانید در مطب دندانپزشکی آنها را مشاهده کنید.

آینه دهان

آینه دهان یک  آینه ای است که در دهان می رود. دندانپزشکان به دلایل مختلف آینه دندان را در تجهیزات خود به کار می برند. این دستگاه می تواند دید غیر مستقیم ایجاد کند، نور را به داخل دهان هدایت کند و گونه ها، لب ها و زبان را جمع کند.

کاوشگران دندانپزشکی

دندانپزشکان از این ابزار دندان پزشکی برای بررسی دندان ها از نظر تارتار، پوسیدگی، فورکاسیون و سایر بی نظمی های دندانی استفاده می کنند.  به طور کلی، یک کاوشگر دندان برای ارزیابی دهان و کشف مشکلاتی که ممکن است برای بیمار نگران کننده باشد، استفاده می شود.

فورسپس پنبه ای

عملکرد پنبه انتقال مواد به داخل یا خارج از دهان است. بیشتر اوقات، دندانپزشک از این ابزار برای گرفتن پنبه استفاده می کند. با این حال، دندانپزشک شما می تواند از آن به روش های مختلف استفاده کند.

برای خرید مایع آکریل آکروسان سبز از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

کشیدن فورسپس

فورسپس برای گرفتن اشیا است. بنابراین مهمترین چیزی که در این ابزار دندانپزشکی باید به خاطر بسپارید کلمه “extract” است که به معنای کندن یا بیرون کشیدن است. به طور خلاصه، عملکرد بیرون کشیدن فورسپس برای برداشتن دندان است.

پروب پریودنتئال

پروب پریودنتئال یک ابزار دندانپزشکی برای ارزیابی وضعیت دهان در اطراف آن ناحیه است. به طور خلاصه، وظیفه اصلی این دستگاه اندازه گیری عمق پاکت پریودنتئال در افزایش میلی متری است.

جرمگیر اولتراسونیک

کاربرد جرم‌گیر اولتراسونیک برای برداشتن جرم از روی دندان‌ها می باشد. این ابزار دندانپزشکی یک دستگاه از بین بردن جرم است که ارتعاشاتی تولید می کند که برای انسان قابل شنیدن است.

آسانسورهای دندانپزشکی

دندانپزشکان از آسانسورهای دندانی به عنوان تکیه گاه برای کشیدن دندان استفاده می کنند. وظیفه اصلی آسانسورهای دندانی بلند کردن دندان‌ها در حفره‌های خود قبل از انجام کشیدن دندان برای جلوگیری از آسیب به محل کشیدن دندان است.

سرنگ آب هوا

این ابزار دندانپزشکی به دستیار دندانپزشک اجازه می دهد تا آب یا هوا را به داخل دهان تزریق کند.

اجکتور بزاق

اجکتور بزاق برای از بین بردن بزاق یا آب اضافی از دهان در طی اقدامات دندانپزشکی است. این ابزار دیگری است که بسیاری از بیماران از مطب دندانپزشک خود با آن آشنا هستند. در طول درمان، بزاق معمولا در دهان جمع می شود. از این رو، این ابزار برای خارج کردن یا مکیدن بزاق از حفره دهان ضروری است.

با کلیک روی لینک آکریل ایوکلار از معتبرترین سایت فروش مواد اولیه دندانپزشکی خرید نمایید.

ابزارهای مهم دندانپزشکی

نحوه استفاده از ابزار دندانپزشکی

  • ابتدا از یک بی حس کننده (محلی یا موضعی) استفاده می شود.
  • سپس دندان با استفاده از آسانسور پریوست جدا می شود.
  • حال سوکت منبسط می شود و دندان با استفاده از یک آسانسور کوچک یا بزرگ بیشتر جدا می شود.
  • از فورسپس برای برداشتن دندان استفاده می شود.
  • در مرحله بعد زباله های باقی مانده از سوکت خارج می شود.
  • بعد، سوکت فشرده می شود.
  • سپس سوکت آبیاری می شود و لبه های استخوانی سوهان می شوند.
  • در نهایت، گاز به محل استخراج وارد می شود.
  • ممکن است داروی ضد درد یا آنتی بیوتیک تجویز شود.
  • چه چیزی در طول پروسه و بعد از آن انتظار می رود.

برای خرید دندان مصنوعی از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

 

نحوه استفاده از ابزار دندانپزشکی

ابزارهای مورد استفاده برای از کشیدن دندان عقل

فورسپس

فورسپس ها دارای تیغه های تیزتر و دسته های بلند هستند که نتایج عالی را ارائه می دهند. بسیاری از فورسپس‌ها برای دندان شیری یا شیری طراحی شده‌اند که به دندانپزشک در انجام کارهای بزرگتر دندانی کمک می‌کنند. شما می توانید فورسپس را در اندازه ها، شکل ها و انواع مختلفی پیدا کنید.

آسانسور

دسته، ساق و تیغه سه جزء آسانسور هستند. آسانسورها نیروی جهت دهی کمتری به دندان وارد می کنند تا دندان شانس کمتری برای شکستگی داشته باشد. آسانسورها با فورسپس متفاوت هستند و برای اعمال نیرو در بین دندان و استخوان طراحی شده اند تا فک با فشار برخورد نکند.

چاقوی کوچک جراحی

اسکالپل دارای تیغه نازک شماره 15 است که به ایجاد برش روی لثه کمک می کند. دندانپزشک با کمک چاقوی جراحی می تواند به راحتی کار کشیدن دندان را با ایجاد آرامش کافی به بیماران انجام دهد.

جهت اطلاع از قیمت مایع آکریل آکروسان و خرید این محصول از توثکالا روی لینک کلیک کنید.

آسانسور پریوستال

آسانسورهای پریوستال شبیه آسانسورها هستند اما دارای دو سر در هر انتها هستند. دو سر از نظر عملکرد متفاوت است زیرا یکی دارای انتهای نوک تیز است در حالی که سر دیگری دارای انتهایی صاف است. هر دو برای گسترش حفره دندان و برداشتن بافت های دانه بندی استفاده می شوند.

میله های جراحی

میله های جراحی با یک قطعه دستی مستقیم طراحی شده اند که برای برداشتن استخوان اطراف دندانی که انتظار می رود برداشته شود، استفاده می شود. به طور کلی، میله های جراحی را می توان برای بیماران هوشیار استفاده کرد، زیرا بدون درد و راحت است.

جای سوزن و بخیه

بخیه ها برای محکم کردن یا بازگرداندن فلپ لثه به موقعیت قبلی استفاده می شود. همچنین به کنترل خونریزی، کاهش اندازه زخم و از بین بردن بقایای مواد غذایی کمک می کند. مواد مورد استفاده برای بخیه ها می تواند قابل جذب یا غیر قابل جذب باشد.

فروشگاه اینترنتی توثکالا

شما ‌می‌توانید تمامی محصولات و قیمت‌های آن‌ها در سایت توثکالا مشاهده بفرمائید. در صورت نیاز برای ارتباط بیشتر یا آشنایی با فرایند خرید، می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۳۴۱۲۸۵۴ از کارشناسان با تجربه ما در توثکالا راهنمایی و مشاوره بخواهید. همچنین از طریق واتساپ توثکالا و اینستاگرام توثکالا هم ما در خدمت شما هستیم.

بازگشت به لیست