دسته بندی نشده

تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان و بررسی انواع لوازم دندانپزشکی

تاریخچه دندانپزشکی

از زمان پیدایش انسان ها تا به امروز برای رسیدن به فرهنگ و تمدن با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو بوده اند. علم دندانپزشکی و پیدایش انواع لوازم دندانپزشکی هم یکی از قدیمی ترین دستاورد های انسان ها بوده که به مرور زمان بر اساس مطالعات، پژوهش ها و آزمایشات بسیار دانشمندان جهان تشکیل شده است. مسلماً این علم با پیشرفت های جهان دچار تغییرات و نوآوری های زیاده شده است.

تاریخچه دندان پزشکی در جهان

از روزگاران گذشته, بیماری دهان و دندان ها مشکل همه انسان های روی زمین بوده و با بررسی جمجمه افرادی که ۲۵۰۰۰ سال پیش در زمین زندگی می کردند, اسنادی جمع آوری شده، که نشان می دهد پوسیدگی دندان ها در گذشته مشکل و بیماری محسوب می شدند که انسان های زیادی به آن دچار شده اند. قدیمی ترین سند یافت شده مربوط به بیماری های دهان از یک متن سومری است.

برای خرید دندان مصنوعی یاقوت از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان و بررسی انواع لوازم دندانپزشکی

دندانپزشکی در ایران

مطالعات نشان داده که اوج شکوفایی دندانپزشکی در ایران مربوط به دوره پس از اسلام و قبل از حمله مغول است.

در دوره قاجاریه علم پزشکی در ایران پیشرفت زیادی داشته و طب ایران در آن زمان به تدریج از سنتی به اروپایی تبدیل شد. با استناد به تاریخ، طب مدرن ایران از مدرسه دارالفنون آغاز شده بوده و قبل از تأسیس دارالفنون، علم پزشکی در ایران بطور کاملاً سنتی بوده و درمان ها بطور تجربی و بدون پایه علمی با وسایل و تجهیزات ابتدایی و بدون استفاده از انواع لوازم دندانپزشکی توسط افراد فاقد دانش علمی انجام می‌ گرفت،

سال 1297 هجری شمسی مدرسه طب از دارالفنون جدا شده و این جدایی باعث تفکیک رشته های پزشکی در ایران شد و از سال 1313 شمسی یعنی زمانی که دانشگاه تهران تاًسیس شده بود آموزش رشته های پزشکی در ایران افزایش پیدا کرد.

برای خرید آکریل آکروسان سبز از سایت توثکالا با ما در ارتباط باشید.

تاریخچه دندانپزشکی در  ایران

معرفی انواع لوازم دندانپزشکی:

تجهیزات دندانپزشکی طیف وسیعی از رشته مهندسی پزشکی را شامل می شود در مطلب ذیل شما با انواع لوازم دندانپزشکی آشنا می شوید:

آشنایی با تاریخچه دندان پزشکی

1.یونیت

هر یونیت که ازانواع لوازم دندانپزشکی محسوب می شود از قسمت های مختلفی تشکیل شده است:

  1. صندلی.
  2. جعبه باكس.
  3. چراغ روشن.
  4. كراشوار شامل لیوان پركن- دستشویی و ساكشن می شود.

2.كاویترون یا دستگاه جرم گیری دندان

در ادامه  تشریح انواع لوازم دندانپزشکی دستگاه کاویترون هست که از این دستگاه برای جرم گیری دندان و از بین بردن پلاك ها و لكه های ناشی از فعالیت باكتری ها تشكیل شده بر روی دندان توسط اولتراسونیك استفاده می شود. خونریزی كمتر، قدرت تاثیر بالا، و تقریبا آسیب رسانی پائین به دندان را می توان از ویژگی های مثبت استفاده از این دستگاه در مقایسه با روش های مختلف جرم گیری نام برد.

کلیه دستگاههای جرم گیری از قسمتهای زیر تشکیل شده :

  1. جعبه اصلی که داخل آن مدار الکترونیکی قرار دارد و در جلوی آن كلیدهای کنترل جریان آب و هوا و نیز خاموش و روشن قرار دارد.
  2. هندپیس که از طریق کابل به دستگاه اتصال دارد.
  3. پدال که دارای کابل بلندی است و انتهای آن با یک فیش و یا بطور مستقیم به دستگاه متصل می شود.
  4. سیم دوشاخه برای اتصال به برق 220 ولت شهری
  5. شیلنگ آب که مستقیماً یا بوسیله فیش به دستگاه متصل می شود.
  6. هندپیس از یک محفظه مناسب برای نصب قلم ساخته شده است و آب از طریق یک کابل نازک به نوک قلم می رود و تمام محفظه هندپیس را پر می کند. باید توجه داشت که به علت گرم شدن قلم، هیچ گاه بدون آب از دستگاه استفاده نمی شود.

تاریخچه دندانپزشکی جهان

3.لایت کیور

این دستگاه یکی دیگر از انواع لوازم دندانپزشکی بوده و کار این دستگاه پلیمریزاسیون هست و به خاطر لامپ کوارتز 75 وات پرقدرتی است که درون محفظه رفلکتور (منعکس کننده نور) می باشد. کلیدها با دقت بالا، زمان انفجار یا تخلیه انرژی را کنترل می کنند و رفلکتور دسته های انرژی را از مسیر هدایت نور عبور می دهد. برای استریل کردن  قلم هرگز نوک قلم را مستقیماً برابر حرارت خشک قرار ندهید. برای این کار باید از اتوکلاو یا مواد استریل کننده استفاده کنید.

اجزاء داخلی دستگاه لایت کیور :

  1. برد الکترونیکی کنترل جریان نور
  2. ترانس تبدیل ولتاژ
  3. لامپ هالوژنیک
  4. کابل یا شیلنگ هدایت نور
  5. هندپیس
  6. رفکلتور
  7. کلیدهای خاموش و روشن دستگاه
  8. سوئیچ های سیگنال

بررسی تاریخی دندانپزشکی

دوربین داخل دهانی

این دستگاه یکی دیگر از انواع لوازم دندانپزشکی بوده این دستگاه از یک دوربین فیلم‌برداری و عکس ‌برداری کوچک تشکیل شده که به‌صورت بدون سیم و یا با یک سیم به یک مانیتور در روبه‌روی شما وصل می شود. این وسیله از محیط داخل دهان شما فیلم‌برداری کرده و تصویر را روی مانیتور روبه‌روی شما می‌اندازد و می توان از آن به عنوان یکی از بهترین انواع لوازم دندانپزشکی نام ببرید.

آمالگام

آمالگام نیز یکی از انواع لوازم دندانپزشکی هست که در دسته لوازم قابل حمل قرار می گیرد آلیاژی ترکیب شده از جیوه همراه با یک یا چند فلز دیگر است. آمالگام اغلب جهت ترمیم های مستقیم دائمی خلفی و جهت ترمیم های زیر بنایی وسیع یا کرها که قبل از قرار دادن روکش به کار می روند مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با دیگر انواع لوازم دندانپزشکی که به تشرح مختصر هر یک می پردازیم:

آینه دهان:

یکی از کم ترس ترین و کم قیمت ترین لوازم پزشکی و در عین حال کاربردی ترین وسیله برای پزشک هست چرا که پزشک با کمک این وسیله می تواند کل دهان به مخصوص قسمت هایی که پیچیدگی زیادی دارند را مشاهده کند.

انبرک دندانپزشکی:

نام دیگر این وسیله کاوشگر دندان و یکی از ترسناک ترین وسیله ها است اما برای پیدا کردن قسمت های پوسیده دندان و بیماری لثه کاربرد دارد.

اسکالر:

از این وسیله برای برداشتن جرم ها و پلاک های بزرگ انباشته شده در سطح دندان استفاده می کنند.

مکنده بزاق یا تجهیزات ساکشن

در بیشتر موارد پزشک برای بهتر کار کردن روی دندان شما نیاز دارد که محیط دهان شما خشک باشد این وسیله آب های اضافی در دهان شما را به وسیله ای لوله ای که دارد به خارج می کشد.

سرنگ دندان

سوزن این سرنگ ها کمی بلندتر از سرنگ معمولی هست تا پزشک به راحتی بتواند نقطه مورد نظر را با دقت بالاتری بی حس کرده نا بتواند روی دندان کار کند.

جهت خرید آکریل آکروسان از سایت توثکالا بهترین سایت خرید و فروش مواد اولیه دندانپزشکی خرید کنید.

فروشگاه اینترنتی توثکالا

شما ‌می‌توانید تمامی محصولات و قیمت‌های آن‌ها در سایت توثکالا مشاهده بفرمائید. در صورت نیاز برای ارتباط بیشتر یا آشنایی با فرایند خرید، می‌توانید از طریق شماره ۰۹۱۲۳۴۱۲۸۵۴ از کارشناسان با تجربه ما در توثکالا راهنمایی و مشاوره بخواهید. همچنین از طریق واتساپ توثکالا و اینستاگرام توثکالا هم ما در خدمت شما هستیم.

بازگشت به لیست